Niedobory witaminy C

Choć wydaje się to mało prawdopodobne, można mieć niedobór witaminy C. Mimo iż akurat ta substancja jest szeroko dostępna w postaci warzyw i owoców. Jednak dieta uboga w świeże produkty roślinne, lub zbyt wysoka temperatura przygotowywanych posiłków może prowadzić do hipowitaminozy (uczą o tym nawet na studiach). Także niektóre choroby czy zwiększone zapotrzebowanie na tą substancję może wywołać jej niedobory.

Objawami niedoborów witaminy C są:

  • często pojawiające się sińce
  • obrzęki, bolesność stawów
  • krwawienia z nosa lub trudno gojące się skaleczenia
  • sucha, łuszcząca się skóra
  • suche, łamliwe, włosy
  • częste infekcje
  • szkorbut, który praktycznie już nie istnieje
Niedobory witaminy C
Niedobory witaminy C

Jak zapobiegać niedoborom witaminy C?

Aby zapobiec niedoborom witaminy C, trzeba dostarczać dziennej jej dawki – osoby dorosłe około 1 mg na każdy kilogram masy ciała. U dzieci, których organizm cały czas rośnie i się rozwija to nawet dwa razy więcej, czyli 2 mg na każdy kilogram masy ciała. Jednak są grupy ludzi, którzy mają większe zapotrzebowanie na witaminę C:

  • palacze i palczki
  • alkoholicy i osoby nadużywające alkoholu
  • kobiety w ciąży
  • diabetycy
  • osoby ciężko pracujące fizycznie
  • osoby uprawiające sport wyczynowo
  • chorzy nad nadciśnienie
  • kobiety przyjmujące leki hormonalne
  • osoby o obniżonej odporności organizmu
  • osoby narażone na długotrwały stres
  • chorzy stosujący niektóre leki (np. zmniejszające krzepliwość krwi)
  • osoby po długich chorobach, w fazie rekonwalescencji

Jak więc zapobiec niedoborom witaminy C każdego dnia?

W sumie jest bardzo łatwo, większość warzyw i owoców zawiera jakąś tam dawkę witaminy C. Jedząc więc codziennie ich porcje, można uzupełnić braki. Jednak osoby które są z grupy ludzi narażonych na niedobór tej substancji, lepiej żeby zainteresowały się warzywami typu papryka, pietruszka, pomidory, brukselka, jarmuż czy brokuły. Z owoców warto sięgnąć po porzeczki, maliny, truskawki, kiwi, papaję i całą grupę cytrusów. Dużo witaminy C jest także w dzikiej róży, bardziej egzotycznej aceroli i chrzanie (korzeń). Co ciekawe witamina C jest także w nabiale (kefir, jogurt) i mięsie (wątrobie i drobiu).

Co ma więcej witaminy C niż cytryna?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *